FAKTOR YANG
MEMPENGARUHI MASALAH MEMBACA
Menurut
Marohaini Yusoff (1999), faktor-faktor yang mempengaruhi kebolehan membaca
seseorang adalah pelbagai dan saling berkaitan antara satu sama lain. Oleh yang
demikian, faktor-faktor yang mempengaruhi masalah membaca seseorang perlu
dikenalpasti dan diteliti lebih mendalam bagi mencari kaedah bersesuaian dalam
mengatasi masalah yang berlaku. Kaedah, teknik, bahan, alatan dan pendekatan
sesuai perlu dipilih bagi membolehkan masalah membaca diatasi.
Aspek intelektual:
·
1. Aspek kecerdasan dan kebolehan pelajar membaca saling berkait.
Sekiranya pelajar yang mempunyai tahap kecerdasan minda yang tinggi, mereka
mampu untuk memberi perhatian dan memahami sesuatu struktur ayat yang dibaca
lebih mudah tanpa perlu menggulang dan meneliti berulang kali. Golongan pelajar
yang mempunyai tahap kecerdasan yang rendah ini akan mengambil masa yang lebih
lama untuk memahamkan sesuatu bahan yang dibaca. Kesannya, pelajar yang
mempunyai tahap kemampuan kecerdasan akal yang rendah akan mengalami kesukaran
untuk mengejar dan bersaing dalam matapelajaran yang dipelajarinya.
· 2. Pengetahuan sedia ada yang terbatas juga merupakan salah satu
faktor dalaman pembaca (pelajar) yang mengalami masalah membaca. Pengalaman
sedia ada ini diperolehi daripada kehidupan seharian pembaca. Kesemua
pengalaman dan pengetahuan sedia ada ini diperolehi di rumah, didikan ibu bapa,
sekolah, sosiobudaya dan sebagainya. Contohnya, seseorang pembaca itu hidup
dalam suasana keluarga yang mempunyai tabiat membaca, nescaya pembaca tersebut
akan terdorong untuk membaca walaupun secara tidak langsung.
· 3. Kebolehberbahasaan merupakan salah satu perkara yang besar
mendorong ke arah masalah membaca. Masalah berlaku apabila pembaca tidak luas
tahap pembacaan dan lemah dalam tatabahasa serta turut dipengaruhi bahasa
dialek kedaerahan yang menambahkan lagi masalah kesukaran seseorang pembaca
untuk membaca. Sekiranya seseorang pembaca itu bertutur dalam dialek
kenegerian, nescaya pembaca tersebut mengalami kesukaran untuk menyampaikan
maklumat yang dibaca kepada orang lain. Pembaca tersebut hanya memahami perkara
yang dibaca untuk dirinya sahaja dan bukannya menyampaikan perkara yang dibaca
kepada orang lain.
· 1. Motivasi intrinsik ialah motivasi dari dalam diri pembaca itu
sendiri. Minat dan motivasi amat diperlukan seseorang pelajar untuk menyemai
minat membaca. Menurut Sylvia Ashton Warner (1973), satu kaedah untuk
meningkatkan minat membaca dan memotivasikan pelajar membaca dengan menggunakan
cerita-cerita yang dibuat oleh pelajar sendiri berdasarkan topik-topik yang
diminatinya. Dalam konteks ini, guru perlu peka terhadap persekitaran yang
berlaku di sekeliling pelajar supaya pelajar lebih minat untuk menerapkan minat
pembacaan dari awal usia lagi.
· 2.
Menurut Roe, Stoodt,
dan Burns (1978), konsep diri
merupakan satu set kepercayaan dan sikap seseorang individu yang mempercayai
kebolehan dirinya. Pelajar yang mempunyai konsep diri yang negatif, biasanya
kurang keyakinan tentang kebolehan diri dan berperasaan rendah diri. Pelajar
yang yakin kepada dirinya sendiri biasanya akan berjaya jika hendak
dibandingkan dengan pelajar yang mempunyai konsep kendiri yang negatif. Sebagai
contoh yang boleh diambil dalam memberi pengertian mengenai konsep diri positif
dan negatif, kebolehan seseorang pembaca memahami struktur ayat Bahasa
Inggeris. Pelajar yang mempunyai konsep kendiri yang positif akan mampu membaca
dan memahaminya walaupun terpaksa membuka kamus. Namun sebaliknya berlaku
kepada pelajar yang mempunyai konsep kendiri yang negatif, sekiranya persepsi
mereka mengataka mereka tidak minat maka mereka langsung untuk mencuba memahami
struktur sesuatu ayat tersebut.
FAKTOR LUARAN
Faktor luaran dalam masalah membaca merupakan
faktor yang bukan berpunca dari dalam diri seseorang individu tetapi faktor
yang dapat dilihat dan diketahui menyebabkan seseorang itu mempunyai masalah
dalam membaca.
i.
Kebolehan melihat merupakan sesuatu yang sangat penting dalam
proses membaca kerana membaca memerlukan keupayaan melihat untuk mengenalpasti
kod atau lambang bercetak untuk difahami dalam bentuk maklumat. Tanpa
penglihatan yang baik, seseorang tidak mungkin dapat membaca dengan baik.
Menurut Marohaini Yusoff (1999), proses membaca bermula dengan melihat dan
mengecam perkataan atau lambang-lambang bahasa yang hendak dibaca. Contoh kesan
masalah penglihatan terhadap keberkesanan membaca adalah seperti kesukaran
seorang yang rabun mengecam perkataan dalam bacaan.
ii.
Pendengaran mempengaruhi keberkesanan bacaan kerana ia mempunyai kaitan
antara bacaan lisan dengan tulisan. Pembaca akan membaca dengan menyebut
perkataan yang tercatat dan mentafsirkannya sebagai maklumat. Seseorang yang
mempunyai masalah pendengaran tidak dapat membentuk bunyi yang betul melalui
tulisan yang dibacanya. Contoh masalah pendengaran ialah orang pekak. Orang
pekak mengalami masalah dalam berbahasa disebabkan tidak pernah mendengar dan
menghasilkan bunyi bahasa yang betul.
· 2. Suasana persekitaran ketika membaca akan
memberi kesan sama ada proses membaca berjaya atau gagal terutamanya
persekitaran rumah dan persekitaran sekolah. Marohaini Yusoff (1999) menyatakan
terdapat beberapa perkara yang berkaitan dengan persekitaran rumah. Antaranya
ialah sosiobudaya di rumah, kestabilan sosial, corak interaksi sesama isi
rumah, dan sosioekonomi. Jika perkara- perkara tersebut berada dalam keadaan
baik, murid akan mempunyai perbendaharaan kata yang lebih baik berbanding murid
yang mengalami latar belakang yang kurang cemerlang.
·
Ciri-ciri Masalah Membaca
1. Peringkat mengenal nama-nama huruf yang hampir sama
- Keliru dengan nama huruf yang sama bentuk. Contohnya, ‘y’ dengan ‘g’
- Keliru dengan orientasi kedudukan bentuk huruf. Contohnya, ‘b’ dengan ‘d’, ‘m’ dengan ‘w’
- Keliru dengan huruf yang hampir-hampir sama frekuensi. Contohnya, ‘b’ dengan ‘d’,’p’,’t’
- Keliru dengan orientasi kedudukan huruf besar yang hampir sama bentuk. Contohnya, ‘W’ dengan ‘M’, ‘Z’ dengan ‘N’
- Tidak dapat mengadun bunyi-bunyi huruf yang bergabung seperti diftong dan diagraf. Contoh, ‘ai’, ‘au’, ‘ny’, ‘sy’, ‘kh’
- Menyebut nama-nama huruf mengikut telor bahasa ibunda. Contohnya, ‘o’ disebut ‘wo’, ‘l’ disebut ‘yel’, ‘m’ disebut ‘yem’, ‘r’ disebut ‘yar’, ‘z’ disebut ‘jed’
2. Peringkat mengadun bunyi-bunyi dan membatang suku
kata.
- Kesukaran untuk mengadun dan membatang suku kata :
- i. terbuka + tertutup. Contoh : bu–ah, un–ta, pin–tu, ar–nab, ting–kap.
- ii. Tertutup + terbuka. Contoh : ba-suh, i-tik, ting-gi, an-jing
- Keliru membunyikan suku kata yang melibatkan huruf ‘e-taling’ dan ‘e-pepet’. Contoh, sepak dengan sepak
- Sukar membatangkan perkataan yang lebih daripada dua suku kata. Contoh : sekolah, berbunga, sempadan, ambulan, bangunan, peristiwa dan lain-lain.
- Sukar membatang perkataan yang mengandungi diagraf dan diftong. Contoh, main, buih, surau, balai, nyamuk, singa, syarat, tengah,
- Sukar membatang perkataan yang bermula dengan imbuhan ‘me’. Contohnya, memakai, menyala, membeli, mengambil.
3. Peringkat membaca ayat.
- Gantian atau mengubah atau menggantikan bunyi suku kata atau perkataan. Contoh, dapat-padat, sekolah-selokah, asrama-asmara, simpan-sampai, seluar-selalu
- Tertinggal atau meninggalkan.Contoh, ayat sebenar = Ahmad suka makan ayam goreng. Dibaca sebagai Ahmad makan ayam goreng.
- Pembalikan perkataan. Contoh, suka-saku, besar-beras
- Berulang-ulang
- Merangkak-rangkak. Contoh, membaca selepas mengeja dan ketidaksesuaian teks atau bahan
- Membaca mengikut loghat atau dialek. Contoh, ‘kucing suka makan’ dibaca sebagai ‘kucin suka makang ikang’. ‘Dia lari kerana hujan’ dibaca sebagai ‘dia lali kelana hulan’. ‘Emak dia pergi sembahyang’ dibaca sebagai ‘emak dia pigi sembahyang.
No comments:
Post a Comment