DEFINISI BELAJAR MEMBACA
- Kemahiran membaca merupakan salah satu daripada empat kemahiran bahasa yang penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran bahasa. Kemahiran membaca ialah lanjutan daripada kemahiran-kemahiran asas seperti mendengar dan bertutur. Melalui pembacaan , seseorang itu dapat mampu mempelajari pelbagai ilmu pengetahuan yang ada di dunia. Membaca juga sebenarnya kunci utama yang membantu kita untuk meluaskan ilmu, pemikiran dan idea serta meningkatkan daya kreatif seseorang individu tersebut dalam pelbagai bidang.
- Membaca melibatkan proses mekanikal, kerana semasa membaca kita akan membunyikan huruf-huruf yang dicetak dan menjawab soalan-soalan yang berkaitan dengan tajuk yang dibaca. Apabila ada hubung kait antara membaca dan menjawab soalan, secara automatiknya dapat dikatakan bahawa membaca melibatkan proses pemikiran konstruktif. Membaca merupakan salah satu sumber pengetahuan dan asas pembentukan diri ke arah memperoleh ilmu pengetahuan.
PERINGKAT-PERINGKAT MEMBACA
- Kesediaan Membaca
Apabila murid baru masuk ke tahun satu, guru
hendaklah mengenal pasti kebolehan dan keupayaan murid dalam
kemahiran membaca. Guru perlu membuat ujian atau penilaian untuk menentukan
tahap kebolehan membaca dalam kalangan murid berkenaan. Guru harus menyedari
bahawa murid yang memasuki tahun satu terdiri daripada murid yang datangnya
daripada latar belakang keluarga serta sosioekonomi yang berbeza. Oleh itu,
kebolehan dan kemahiran membaca dalam kalangan mereka kemungkinan tidak
sama. Sebahagian besar murid khususnya yang tinggal di bandar telah
memasuki tadika dan boleh membaca dengan baik. Walau bagaimanapun, bagi murid
yang tinggal di luar bandar, kebanyakannya tidak memasuki tadika. Murid ini
biasanya akan menghadapi masalah membaca apabila mereka berada di sekolah.
- Prabacaan
Minat membaca sebenarnya bermula sejak kita dilahirkan. Bayi
baru lahir belajar mengenai dunia sekeliling mereka dengan mendengar bunyi,
nada bunyi dan bahasa percakapan. Ini merupakan persediaan awal untuk mereka
belajar mengenali perkataan dan tulisan. Beberapa cara untuk memupuk minat
membaca boleh dilaksanakan bagi bayi sejak mereka dilahirkan. Antaranya,
-Jadikan aktiviti bercerita sebagai aktiviti harian bayi.
- Masa yang sesuai untuk melakukan aktiviti ini adalah selepas memandikan bayi
pada waktu pagi dan semasa waktu makan.
-Bercerita menggunakan rima semasa menyusukan bayi.
-Bayi suka
mendengar suara anda semasa menyusu dan ini dapat menanamkan semangat mendengar
cerita. Selain daripada bercerita, bayi juga boleh diperdengar lagu-lagu yang
mempunyai rima yang sama.
- Aktiviti prabacaan
Contoh aktiviti prabacaan yang boleh
dijalankan di sekolah
ialah;
1. mengenal gambar yang berlainan
2. mengenal bentuk yang berlainan
Pengalaman bayi melakukan aktiviti prabacaan merupakan
proses untuk menyediakan seseorang kanak-kanak kepada peringkat pramembaca.
Oleh itu, tahap ini merupakan satu tempoh masa menyediakan murid untuk membaca.
Penyediaan dilakukan dengan memberi mereka pengalaman, iaitu mengenal dan
mengecam sebelum membaca huruf itu. Pada tahap ini murid perlu didedahkan
kepada aktiviti yang boleh mendorong mereka mempertingkatkan ketajaman
penglihatan dan pendengaran. Penekanan juga perlu diberi kepada pengalaman yang
membolehkan murid membentuk kelaziman membaca seperti membaca dari kiri ke
kanan dan dari atas ke bawah.
- Mekanis
Tujuan bacaan mekanis ialah;
-Membolehkan murid membaca dengan cekap dan pantas dengan
sebutan dan intonasi yang betul dan jelas.
-Membolehkan murid tahu menggunakan tanda-tanda baca serta
tahu pula berhenti pada tempat berhenti yang betul.
-Membolehkan murid membaca dengan irama membaca yang betul.
-Dapat menggunakan kemahiran membaca dalam mata muridan yang
lain.
-Untuk membolehkan murid mencapai kemahiran dan kecekapan
membaca secara kuat.
Pada peringkat bacaan mekanis ini, guru boleh melaksanakan
langkah-langkah yang berikut;
-Guru memberikan satu petikan dalam satu masa khas untuk
bacaan,
sesuai dengan kebolehan dan umur murid.
sesuai dengan kebolehan dan umur murid.
-Guru membaca sebagai contoh dan murid menyemak bacaan guru.
-Guru membaca dan murid mengikut. Boleh dilakukan secara
kelas
atau kumpulan.
atau kumpulan.
-Guru membimbing murid membaca secara individu dan bergilir-
gilir.
gilir.
-Guru berbincang dan bersoal jawab dengan murid tentang isi
bacaan untuk menguji kefahaman.
bacaan untuk menguji kefahaman.
No comments:
Post a Comment